26. בית המקדש השלישי, האם הוא ינחת עלינו משמיים, או ינחיתו אותו עלינו בכח הזרוע?
קבל קישור
Facebook
X
Pinterest
אימייל
אפליקציות אחרות
שהתחלתי את מסעי, מצוידת באינפורמציה ממסדית, חשבתי שבית המקדש אמור לנחות מהשמיים. חשבתי שאם הנבואה באמת תתגשם אז אין סיכוי שלא נאמין בה יותר, כי זה יהיה מלווה בניסים ונפלאות. זה הסיפור היחידי שהיה לי בראש.
לדעת חלק מהראשונים בית המקדש השלישי ירד מן השמיים. דעה זו מבוססת על דברי אחת מסוגיות התלמוד, שמוזכר בה אפשרות שבית המקדש ייבנה באופן פתאומי ומהיר, ובניגוד לכללים המקובלים בהלכה[ה]. כך למשל כותב רש"י:
מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבא משמים, שנאמר[22] 'מקדש ה' כוננו ידיך'.
לעומת זאת, הרמב"ם[26] מתאר את המקדש השלישי כמקדש בנוי בידי אדם. לדעתו[27], מסכת מידות נכתבה במשנה כדי שבוני המקדש השלישי ידעו כיצד לעשותו. תפיסה זו נסמכת על פשוטם של פסוקי המקרא[28], וכמה מקורות בדברי חז"ל[ז].
חב״ד מסבירים את זה קצת אחרת. הוא יבנה על ידי בני אדם, אך אחרי שהמשיח יתגלה.
לדעה אחת - יבנה בית המקדש השלישי על ידי הקדוש ברוך הוא בעצמו[1], ובלשון רש"י[2]: "מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבוא משמים, שנאמר מקדש ה' כוננו ידיך". מסיבה זו לא ייחרב בית המקדש השלישי, בגלל היותו מעשי ידי ה', שלא כבתי המקדש הקודמים שהיו מעשי ידי אדם[3]. לדעה שנייה - יבנה בית המקדש השלישי על ידי עם ישראל בהנהגת מלך המשיח[4]. כדעה זו פסק להלכה הרמב"ם[5].
לא רבים מודעים לכך, שמאז חורבן בית שני, היה נסיון אחד שלא סיימו אותו. בנייתו הופסקה בגלל רעידת אדמה, ומה שהספיקו לבנות נהרס.
רבים עוד יותר לא מודעים לכך שאנחנו נמצאים בעיצומו של עוד נסיון.
הוקמה מדינה יהודית בארץ ישראל. ירושלים היא עיר בירתה. נשאר רק להשתלט על הר הבית, כדי להשלים את הנבואה.
החלום על בית מקדש לא פסח על החילונים. הוא מופיע אפילו אצל 'חוזה המדינה'.
בית המקדש היה חלק גם מחזונם המדיני של אישים בציונות החילונית. כך בתיאורו של הרצל את מדינת היהודים:
בית המקדש הוקם מחדש כי הגיע הזמן לכך. הוא נבנה כבימים עברו, מאבני גזית שנחצבו במחצבות המקומיות והתקשו באוויר הצח. שוב עמדו העמודים, היצוקים נחושת, לפני קודש הקודשים של ישראל. העמוד השמאלי נקרא בועז והימני נקרא יכין. בחצר הקדמית עמדו מזבח אדיר עשוי נחושת וכיור המים הרחב המכונה 'ים-הנחושת', כמו בימים הרחוקים ההם, כששלמה המלך משל בארץ.
אם הרצל היה אתאיסט, מדוע שירצה לבנות בית מקדש שלישי? הרי בית המקדש נועד כמשכנו של אלוהים, והוא כאתאיסט אמור היה לא להאמין בו.
מה שכן, יש כאלה הטוענים שהוא בכלל היה יותר בקטע של הנצרות. עובדה זו משנה לגמרי את התמונה.
ב-1892 כתב הרצל כי עדיף שכל היהודים יתנצרו. במכתב למוריץ בנדיקט הוא מפרט: "יש לי בן. הייתי מעדיף להתנצר היום או מחר, כדי שתקופת החברות שלו בנצרות תתחיל מוקדם ככל האפשר... אבל אינני יכול לעשות זאת משתי סיבות: ראשית, אני עתיד לפגוע באבי... ושנית, אין לנטוש את היהדות כל עוד קיימת עוינות כלפיה... יש ליצור תחילה מצב של סובלנות, ואחר כך להעביר את כל היהודים כגוף אחד אל הנצרות".
לא למדתי את זה בבית ספר. לא למדתי שם עוד הרבה דברים הקשורים לחוזה המדינה, שבעצם מהותיים כדי להבין את ההיסטוריה של המדינה אליה נולדתי. עדיף אבל שאשאיר את זה למקום אחר, ואתמקד למה שקשור ישירות לשאלה של הפוסט הזה.
הציונות הדליקה את דמיונם של רבים.
בהתחלה באופן תאורתי. הרבה התכתבויות ודיבורים. זה התחיל הרבה לפני קום המדינה. כמה לפני, זאת גםשאלה שדורשת פוסט מיוחד בשבילה.
הרב קוק, הרב הירשזון והרצל על בניין המקדש חידוש הקורבנות.
״לדעת הרמב"ם מקום המקדש נותר בקדושתו על אף חורבן המקדש, ומדבריו עולה איסור כניסה להר הבית גם בשעה שהמקדש חרב. לעומתו הראב"ד, שהשיג על דבריו, כתב כי 'כך נגלה לי מסוד 7 לשון הראב"ד מורה כי הוא סבר שמאחר שקדושת ה' ליראיו לפיכך הנכנס לשם היום אין בו כרת'. מקום המקדש, שהיא הסיבה לאיסור הכניסה, פקעה עם החורבן, מותר להיכנס למקום המקדש. אולם הרב קוק קבע כי הראב"ד לא חלק על עצם איסור הכניסה למקום המקדש גם אחרי החורבן — אמנם 8 לפיכך אין מקום הוא טען כי 'כרת אין בו', אולם איסור דרבנן וייתכן אף שאיסור מהתורה יש בו. 9 להתיר בשום אופן כניסה להר הבית בזמן הזה״
כן מותר לעלות על הר הבית, או אולי בעצם אסור.
כן הקרבת קורבנות, או צריך להסתפק בבית תפילה בו ישירו פיוטים.
לא הייתי מודעת לפילפולים האלו. הייתי תקועה בבית המקדש שאמור לרדת מהמרומים. כאשר התעוררתי, התגלתה לי מציאות לקוחה מספרים בדיוניים.
מתחת אפשר לראות את ה- Temple coin - מטבע המקדש, עליו מופיעים הדיוקנים של כורש וטראמפ, וכתוב מעל באנגלית, ומתחת בעברית, הצהרת כורש - בלפור - טראמפ תשע״ח
בארגוני המקדש מספרים כי התמורה המתקבלת ממטבעות "מחצית השקל" הנרכשות הן קודש לפעילות לקידום בנין המקדש, להעמדת מזבח חדש בציון, לתירגול עבודות המקדש בציבור, ולרכישת ציוד ונטיעות ליין מקדש ולשמנו ודגנו ומנחותיו בטהרה ובשמים לשמן המשחה.
התנועה החלה בראשית שנות האלפיים, כאשר שני צעירים, איתי לוי וחגי וייס, החתימו 250 רבנים על מוכנותם להקמת מועצה שתאגד את כלל הרבנים בארץ. עם זאת, כאשר לא הצליחו להשיג הסכמה כלל-רבנית בנושא החליטו לקדם את רעיונם בכל זאת, בתמיכת אגודת "השיבה שופטינו - לכינון בית הדין הגדול", שאחד מהבולטים בתומכיה היה פרופ' הלל וייס. בספטמבר 2004 קיים הרב משה הלברשטאם סמיכה למספר רבנים. באוקטובר באותה שנה, התכנסו 71 רבני הסנהדרין בטבריה, ביניהם הרב מאיר מאזוז, הלל וייס שהוכתר לדובר הסנהדרין, הרב ישראל אריאל, והרב יואל שוורץ אשר זכה לתפקיד אב בית הדין.[2]
"קבוצת רבנים מכל גווני הקשת התורנית, שהגו את חידוש המוסד העתיק, מבטיחים כי בישיבות, שיתקיימו מדי חודשיים בירושלים, יפעלו בדיוק על פי התקנות העתיקות, יביאו לדיון נושאים בוערים ויביאו לגאולה בתוך עם ישראל."
It is no coincidence that the deal to normalize relations between the State of Israel and the United Arab Emirates is called the “Abraham Accords.” One of the most abnormal and aberrant things about the Middle East conflict is the rejection of a Jew’s right to pray on the Temple Mount. This must change if an accord between Abraham’s children is truly meant to be meaningful.
תרגום חובבני שלי. ״זה לא צירוף מקרים שההסכם לנרמל את מערכת היחסים של מדינת עם ישראל עם האיחוד האמירויות הערביות, נקרא ״הסכמי אברהם״
אחד מהדברים הלא נורמלי וחריג לגבי הקונפליקט המזרח תיכוני היא המניעה מיהודים להתפלל בהר הבית. זה חייב להתנות עם ההסכם בין ילדי אברהם באמת מכוון להיות משמעותי״
האם הסכם השלום עם איחוד האמירויות הערביות קשור גם לרצון להשתלט סוף סוף על הר הבית?
יש יותר מדי דברים מוזרים בהסכם הזה.
בדרך כלל שמדברים על הסכמים באנגלית, משתמשים במילה agreement או deal. פעם ראשונה שאני נתקלת במושג אקורד כהסכם. אני מתארת לעצמי שזה לא סתם, ויש לזה משמעות. כמו שיש משמעות לכך שלא נוגנו ההימנונים, מסורת ידועה.
עוד אירוע לא מובן, הקטע של המפתח של הבית הלבן שניתן לביבי ואשתו, על יד נשיא ארצות הברית ואשתו.
President Trump presents Prime Minister Netanyahu with the “Key to the White House”
תרגום חובבני שלי: ״זהו אות של חיבה שניתן עלי ידי ועל ידי האישה הראשונה לראש הממשלה והאישה הראשונה של ישראל, וזה מפתח, אנחנו קוראים לזה המפתח לבית הלבן, וזהו מפתח למדינה שלנו, וללבות שלנו, והיית מנהיג מדהים לאורך כל התקופה...״
אין ספק עניין תמוה ביותר בפני עצמו, אך נחזור לעיניינו, בית המקדש.
ב- 2009 עשו סקר לבדוק מה ישראלים חושבים על זה. מסתבר שיש גם חילונים שאין להם בעיה עם העניין
על פי סקר של ynet בשיתוף עמותת גשר שנערך ביולי 2009, 64% מהיהודים בישראל, ובתוכם אף חילונים רבים, מצדדים בבניין בית המקדש. הרב דניאל טרופר אמר על כך: "אנו עם בעל חיבור היסטורי מדהים. בית המקדש חרב, וכמעט שני שלישים מכלל האוכלוסייה רוצים שהוא ייבנה מחדש. אינני חושב שמדובר כאן בהצעה מעשית, אבל נראה שתשעה באב באמת מהווה יום של זיכרון משמעותי לרוב העם."[38].
בשאלה למה אנחנו נותנים לסטטיסטיקות לנהל לנו את החיים?, נגעתי בבעיתיות של סטטיסטיקות. גם כאן מדובר בסקר בעייתי. מדובר בסקר קטן, שבודק בסך הכל 516 אנשים, וכמה כבר אפשר ללמוד מזה. למרות שאני מאמינה שהן מניפילוטיביות, בכל זאת אבדוק על מה מדובר.
בחלק השני נשאלו המשתתפים האם היו רוצים שבית המקדש יוקם מחדש. 64% השיבו בחיוב – בהם 33% ש"מאוד רוצים" ו-31% ש"די רוצים", ו-36% בשלילה – 31% "לא כל כך" ו-5% "בכלל לא". פילוח להגדרות דתיות מלמד כי לא רק החרדים והדתיים מצפים לבניין הבית - 100% ו-97% (בהתאמה), אלא גם הציבור המסורתי – 91% (!) ורבים מהחילונים – 47%.
אין לי מושג איך חילונים יכולים לשקול כזה דבר.
האם הם לא מודעים לכך שלפי ההלכה, יש סיכוי גדול שהם יהיו בין הסקולים?
"בית דין היהודים", הסמכות המשפטית השניה במעלה לאחר בית הדין הרגיל של הקהילה, שטיפל בענייני עונשין חמורים בין יהודים ובסכסוכים שבין יהודי ונוצרי, היה מקיים את ישיבותיו עפ"י רוב ב"פוליש" של בית הכנסת (או בבית-הקהילה שע"י בית הכנסת) בסכסוכים פעוטים (שני זהובים ופחות מכך) הסתפקו השופטים בשבועה בפתח בית-הכנסת ובמקרים אחרים דרשו שוב את פתיחת ארון הקודש, למתן יתר תוקף לשבועה. בין עונשי הגוף הקשורים במוסד בית הכנסת יש להזכיר בייחוד את העמידה ב"קונא", עמוד הקלון שנקבע ב"פוליש" בית הכנסת. ה"קונא" היתה עשויה קולר ושרשרת המחוברים לקיר, ובאמצעותם היו מרתקים את העבריין, בצוארו או בידיו, לשתים עשרה שעות ומעמידים אותו לעיני הקהל לחרפתו. יש ואפילו ספר שיצא דינו לשריפה נתלה תחילה ב"קונא" זו.
שמעון בן שטח נזכר כמי שלחם בכיתות הכישוף שהיו נפוצות באותה תקופה במשנה[6] מסופר שכשראה צורך בכך נהג על פי הוראת שעה ויזם מאבק כולל בתופעת כיתות הכישוף, שבמהלכו באשקלון הוצאו להורג שמונים מכשפות ביום אחד, למרות ההלכה הרגילה האוסרת להוציא להורג יותר מאדם אחד ביום.
אז מה זה אומר לגבי בניית בית מקדש שלישי?
איך אמורים להראות החיים אחרי שהוא ייבנה?
להחזיר את הקרבת הקורבנות, מדינה של חוק ההלכה, מלך שימלוך על ישראל ועל העולם כולו?
האם זה אומר להחזיר את השליטה לרבנים?
הרבנות הראשית לישראל שאנחנו מכירים היום, צריכה לעורר פעמוני אזהרה אצל החילונים, ובכלל. הוא לא חף משחיתיות כמו כל ארגון עם כח ממסדי מבוסס.
On April 2 in the spring of 2008, dozens of men from all corners of the globe, wearing festive ceremonial robes and serious expressions, marched towards a dark opening under the wall of the Old City of Jerusalem.
מסתבר שב- 2008 גם להם היהמה לעשות מתחת לכותל. האם גם הם לוקחים חלק במילוי הנבואות?
בבלוג הזה תמצאו הרבה שאלות. התשובות הן בגדר רעיונות, הצעות לכיווני מחקר, וניחושיים אישיים. הכל הוא לכאורה. על מנת לדעת מהי באמת האמת, כל אחד יצטרך לעשות את המסע שמתאים לו.
הכוזרים זה נושא שנחשפתי אליו לראשונה לפני כעשר שנים. נראה לי שכדי לשמוע עליהם דיי צריך להתענין בהיסטוריה, או ביהדות או כמו במקרה שלי מתאוריות קונספירציות, שמעתי על איזושהי תאוריה על עם שלא שמעתי עליו אף פעם, ויש אנשים שמבחינתם זה מוכיח שליהדות אשכנז אין קשר לארץ ישראל, ולא לסיפורי התנ״ך. לשחזר את המקורות מאז אין סיכוי, אבל הנה משהו מעכשיו. MythVision Podcast, The Khazar Myth Debunked דקה 4:30 תרגום חובבני שלי: דר׳ Beider מה יש לך בשבילנו היום? או אני אציין משהו אחד בזמן שאנחנו נכנסים למצגת שלך, יש את, אני מניח אפשר להגיד הנחה/היפותיזה שקודמה על היהודים, ושהם הם לא באמת יהודים. שהם התחילו ככוזרים. אז אין להם באמת מקור. אני לא זוכרת את החוקר שכתב את השבט ה- 13 שניסה להגן על היהודים מאנטישמיות אבל יצא שזה בעצם קידם אנטישמיות, כי זה אומר אין לכם מקור. אתם התחלתם ככוזרים אתם לא באמת יהודים. ואני שומע את זה מקודם הרבה באינטרנט. יש אנשים שינסו להציג כאילו יהודים הם לא קבוצה לאומית הומוגנית. שאחנו אפילו לא יודעים מיהם. הם יכולים להיות כוזרים, מי יודע. והם מקדמים רעיון כזה שאני חושב הוא
התשובה מאוד פשוטה. בתורה שבעל פה. המקור למצוות הוא התלמוד. חז״ל קיבלו השראה מהתורה שבכתב, אך הקונספט עצמו התחיל בתורה שבעל פה. מצוות בני נח , ויקיפדיה: שבע מצוות בני נח הן מצוות שעל פי מסורת חז"ל, נצטוו עליהן הגויים, להבדיל מתרי"ג מצוות שנצטוו עליהן בני ישראל. אתר דין שעל ידי מוסדות וישיבת מענה שמחה ע"ר הדגשה שלי: ״בפרשתנו נאמר (בראשית ב טז): 'וַיְצַו ה' אֱלֹהִים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל'. מפסוק זה דרשו חז"ל (סנהדרין נו:) שבני נח נצטוו על שבע מצות בני נח. בכל זאת לא תמיד אפשר להבין את זה ככה. הרבה פעמים מעדיפים לתת את הרושם שמדובר על מצוות אלוהים לגויים מהתורה. לא סתם מהתורה, הן נתנו לאנושות במעמד הר סיני. The Institute for Cultural Diplomacy and Wikipedia Rabbi Yaakov Cohen (Director, UN NGO The Institute for Noahide Code) דקה 6:15: Universal Noahide code, which encompasses all religions, political, legal spheres, no matter where they heard it from. The universal Noahide code was given to humanity on Mount Sinau along w
מי לא שמע על סיפור נזיד העדשים? סיפור ידוע גם לתלמידים הגרועים שביננו. סיפור על תאומים בו הבכור חוזר מהשדה עיף, ומסכים למכור את בוכרתו לצעיר בעבור נזיד עדשים. בראשית פרק כה כט וַיָּזֶד יַעֲקֹב, נָזִיד; וַיָּבֹא עֵשָׂו מִן-הַשָּׂדֶה, וְהוּא עָיֵף. ל וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל יַעֲקֹב הַלְעִיטֵנִי נָא מִן הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה כִּי עָיֵף אָנֹכִי עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ אֱדוֹם. לא וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב מִכְרָה כַיּוֹם אֶת בְּכֹרָתְךָ לִי. לב וַיֹּאמֶר עֵשָׂו הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת וְלָמָּה זֶּה לִי בְּכֹרָה. לג וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב הִשָּׁבְעָה לִּי כַּיּוֹם וַיִּשָּׁבַע לוֹ וַיִּמְכֹּר אֶת בְּכֹרָתוֹ לְיַעֲקֹב. לד וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ וַיָּקָם וַיֵּלַךְ וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת הַבְּכֹרָה. הפרשנות המקובלת רואה את זה שהוכחה לנחיתות ושפלות של עשיו. ״וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת הַבְּכֹרָה״. אבל מיהו באמת השפל? האח העיף שמכר את בכורתו, או האח שמסכים לתת לו לאכול רק בתנאי שימכור לו את בכרותו. עייף אמנם לא נשמע קריטי במיוחד, אבל הוא גם אומר, ״ הִנֵּה אָנֹכִי
תגובות
הוסף רשומת תגובה