39. כמה שווה נזיד עדשים? [איך מתרגמים ׳עיף׳ לאנגלית?]
מי לא שמע על סיפור נזיד העדשים?
סיפור ידוע גם לתלמידים הגרועים שביננו. סיפור על תאומים בו הבכור חוזר מהשדה עיף, ומסכים למכור את בוכרתו לצעיר בעבור נזיד עדשים.
כט וַיָּזֶד יַעֲקֹב, נָזִיד; וַיָּבֹא עֵשָׂו מִן-הַשָּׂדֶה, וְהוּא עָיֵף. ל וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל יַעֲקֹב הַלְעִיטֵנִי נָא מִן הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה כִּי עָיֵף אָנֹכִי עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ אֱדוֹם. לא וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב מִכְרָה כַיּוֹם אֶת בְּכֹרָתְךָ לִי. לב וַיֹּאמֶר עֵשָׂו הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת וְלָמָּה זֶּה לִי בְּכֹרָה. לג וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב הִשָּׁבְעָה לִּי כַּיּוֹם וַיִּשָּׁבַע לוֹ וַיִּמְכֹּר אֶת בְּכֹרָתוֹ לְיַעֲקֹב. לד וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ וַיָּקָם וַיֵּלַךְ וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת הַבְּכֹרָה.
הפרשנות המקובלת רואה את זה שהוכחה לנחיתות ושפלות של עשיו. ״וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת הַבְּכֹרָה״.
אבל מיהו באמת השפל?
האח העיף שמכר את בכורתו, או האח שמסכים לתת לו לאכול רק בתנאי שימכור לו את בכרותו. עייף אמנם לא נשמע קריטי במיוחד, אבל הוא גם אומר, ״הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת וְלָמָּה זֶּה לִי בְּכֹרָה.״
נאמר שהוא אמר שאם לא יאכל הוא ימות. את יעקב זה לא מעניין. מבחינתו בכל מקרה הבכורה שלו. או שאחיו ימות, או שישפיל את עצמו.
בזכות הבלוג עלה לי הרעיון, לעשות בדיקה האם תרגום יכול ללמד אותנו משהו.
זה מה שגיליתי:
אפשר למצוא מרחב תרגומים שונים למילה ׳עיף׳ בפסוקים האלו.
famished - מורעב
New International Version Once when Jacob was cooking some stew, Esau came in from the open country, famished.
exhausted - מותש
New Living Translation They attacked you when you were exhausted and weary, and they struck down those who were straggling behind. They had no fear of God
Aramaic Bible in Plain English Because he met you with a sword and he killed everyone among you who was lagging behind you, and you were shaken and exhausted and he was not afraid before LORD JEHOVAH your God.
weary - יגע
New King James Version Now Jacob cooked a stew; and Esau came in from the field, and he was weary.
ואפשר למצוא גם faint - להתעלף, לאבד הכרה.
29 And Jacob sod pottage: and Esau came from the field, and he was faint: 30 And Esau said to Jacob, Feed me, I pray thee, with that same red pottage; for I am faint: therefore was his name called Edom.
Brenton Septuagint Translation And Jacob cooked pottage, and Esau came from the plain, fainting.
faint, נשמע אחרת לגמרי מסתם עייף ורעב. נשמע שהוא היה קרוב לאיבוד הכרה, ועל מצוקה קשה. הופך את יצחק לשפל עוד יותר ממה שחשבתי.
במקרה של יעקב, לא משנה מהם מעשיו, הוא תמיד יהיה הבן המובחר של אמו ושל אלוהים.
לפי הסיפור, אמא שלו היא זו שיצרה את הילת הקדושה שלו, עם סיפורי ההריון שלה.
כג ״וַיֹּאמֶר יְהוָה לָהּ, שְׁנֵי גֹיִים בְּבִטְנֵךְ, וּשְׁנֵי לְאֻמִּים, מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ; וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ, וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר״
לחז"ל, כרגיל, יש תוספת משלהם. במקרה הזה הסיפור אומר, שכל פעם שרבקה הייתה עוברת ליד בית כנסת, יעקב היה מושך לשם, וכשהייתה עוברת ליד בודות אלילים, עשיו היה מושך.
איך אישה יכולה לדעת דבר כזה? אין לי מושג.
איך כביכול חז"ל יודעים את זה?
אני מכירה את התשובה הרשמית, המקובלת על רבים. סיפורים על נשמות שהיו נוכחות במעמד הר סיני וכתוצאה מכך רוח הקודש ממשיכה דרכם עד היום. אני מודעת לאמונה, אך לא מאמינה בה בעצמי. הרעיון לא מסתדר לי, ולא מקובל עלי. חוץ מהמילה שלהם, אין דבר שיגבה את הפסיקה הזו. עוד על זה בפוסט, האם התורה שבעל פה היא תורה מסיני?
כז ״וַיִּגְדְּלוּ, הַנְּעָרִים, וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד, אִישׁ שָׂדֶה; וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם, יֹשֵׁב אֹהָלִים״.
ביהדות מפרשים את התיאור הזה, כעוד ראייה לקדושתו של יעקב, אפשר אבל, להבין את זה גם אחרת. אח אחד מתואר כאיש ציד וגם איש שדה, והשני מתואר רק תם ושהוא יודע לשבת. נשמע יותר כגבר עצלן ונצלן. מיד אחרי, מגיע הסיפור על נזיד עדשים. דוגמא לעד כמה הוא יכול להיות אינטרסנט, חסר מעצורים.
בסיפור עשיו מתואר כאיש עצמאי, שיודע להסתדר בכוחות עצמו. אפילו משפחתו בגדה בו ונישלה אותו מירושתו, ועדיין הוא הצליח להתרומם, ולהגיע למעמד מכובד בזכות עצמו.
ט ״וַיֹּאמֶר עֵשָׂו יֶשׁ לִי רָב אָחִי יְהִי לְךָ אֲשֶׁר לָךְ״.
יעקב לעומתו מצטייר כמפונק חסר תועלה, שאם לא ישיג את הירושה במרמה, הוא לא ידע איך להסתדר בעולם האכזר. שאפילו עם התחלה כזו, מצא את עצמו שכיר אצל חמו.
״וְאַתֵּנָה יְדַעְתֶּן כִּי בְּכָל כֹּחִי עָבַדְתִּי אֶת אֲבִיכֶן. ז וַאֲבִיכֶן הֵתֶל בִּי וְהֶחֱלִף אֶת מַשְׂכֻּרְתִּי עֲשֶׂרֶת מֹנִים וְלֹא נְתָנוֹ אֱלֹהִים לְהָרַע עִמָּדִי״
אפילו להאמין באלוהים הוא הסכים רק בתנאים מסוימים.
״וַיִּדַּר יַעֲקֹב נֶדֶר לֵאמֹר אִם יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ וְנָתַן לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ. כא וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם אֶל בֵּית אָבִי וְהָיָה יְהוָה לִי לֵאלֹהִים״.
סיפור מפגש הסולחה בין האחים, מבליט את ההבדלים בינהם.
עשיו מתואר כגבר גאה, ומרוכך. איש משפחה חם, ששמח לראות את אחיו אחרי כל כך הרבה זמן. נראה שהחיים הטיבו איתו מאז פרידתם האחרונה, והוא לא שמר טינה. לעומת זאת יעקב קריר ומרוחק. אפשר להבין למה. בכל זאת, מפגש הראשון מאז מעשה המרמה של שלו ושל אמו, על הירושה. מהרגע הראשון הוא מגלה התנהגות של גבר חסר ביטחון. אולי אפילו אפשר להגיד פחדן.
קודם כל הוא שולח מלאכים לעשיו, עם מנחה ומסר מתרפס.
״וַיְצַו אֹתָם לֵאמֹר כֹּה תֹאמְרוּן לַאדֹנִי לְעֵשָׂו כֹּה אָמַר עַבְדְּךָ יַעֲקֹב עִם לָבָן גַּרְתִּי וָאֵחַר עַד עָתָּה.
ו וַיְהִי לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר צֹאן וְעֶבֶד וְשִׁפְחָה וָאֶשְׁלְחָה לְהַגִּיד לַאדֹנִי לִמְצֹא חֵן בְּעֵינֶיךָ.״
במסר עצמו, יעקב מציג את עצמו כעבד, ואת עשיו כאדון.
״וַיָּשֻׁבוּ הַמַּלְאָכִים אֶל יַעֲקֹב לֵאמֹר בָּאנוּ אֶל אָחִיךָ אֶל עֵשָׂו וְגַם הֹלֵךְ לִקְרָאתְךָ וְאַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ עִמּוֹ״.
עשיו יוצא לקבלו עם הרבה אנשים, ויעקב נבהל. הוא שולח עוד שלוש מנחות, מעביר את בני משפחתו מעבר לנחל, ונשאר לבד ללילה.
למחרת, במפגש הגדול, עשיו מפגין חום ואהבה.
״ וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ וַיִּבְכּוּ.״
הוא מפציר ביעקב שאין צורך במנחות, אך מקבל אותן, כאשר יעקב מתעקש. בסוף המפגש, הוא אף הזמין את אחיו לביתו, לפגוש את כל בני ביתו.
יעקב עונה, שהוא ילך אחריו. כדי לא לעקב אותו. עשיו פונה לביתו, ויעקב מפר את הבטחתו, והולך במקום לשעירה, לסוכות. לא בדיוק אדם שהמילה שלו שווה משהו.
אני יכולה להבין, מדוע רבים מאמינים שהוא עשה בחוכמה. אי אפשר באמת לדעת, איזו קבלת פנים תחכה לו שם. הסיפור, בכל מקרה, לא מרמז דבר על זה. כמו כל דבר. זה בסוף עניין של פירוש ואמונה.
מדוע הוא זה שנבחר כהמובחר?
ובאותה מידה נדרשת השאלה, מדוע מזלזלים כל כך באחיו התאום?
לא רק מזלזלים ממש סולדים. סולדים עד היום.
הסיפור של יעקב ועשיו, לפי הרבנים, גם כן ממשיך הרבה מעבר למותם. הרבה מעבר לדפי התנ"ך. לפי הפירוש שלהם, הוא המשיך לאורך כל ההיסטוריה, וממשיך גם בימים אלו. מבחינתם ההמאבק בינהם אף פעם לא באמת נגמר או נפתר. זה עניין שחייב להיות מטופל, כדי לקדם את בואו של המשיח. הם טוענים שהנצרות, והמערב הם בני אדום. יש הטוענים שהעמלק קשור לזה, ולכן יגיע הזמן שיהיה צריך להשמיד אותם. זהו נושא מאוד מורכב, עליו כתבתי בפוסט, האם העם העמלקי הושמד סופית, או כמו היהודים הוא עדיין חי וקיים?
בזכות יעקב הם גם הגיעו למסקנה שלמרות שצריך להתרחק משקרים כי לא טובים, עדיין יש מקרים שהם כן ראויים.
המטרה מקדשת את האמצעים.
בית חב״ד, מדבר שקר תרחק: מתי בכל זאת מותר לשקר:
״ביהדות, אמירת אמת הוא אחד הערכים הנעלים ביותר. הלא כך נאמר בתורה1: "מדבר שקר תרחק!" בעוד התורה מכילה 613 מצוות, מתוכם 365 איסורים, רק על דבר אחד נאמר כי עלינו להתרחק ממנו – השקר2. ועם זאת, בספר בראשית אנו מוצאים כי יעקב אבינו התחזה לעשיו כדי לקבל את הברכות מאביהם יצחק. חשוב לזכור כי דווקא על יעקב נאמר כי מידתו היא מידת האמת, "תתן אמת ליעקב3", כך שכנראה ראה יעקב צורך חשוב לוותר על אמירת האמת כדי להשיג את הברכות״.
לקרוא את הסיפור המקראי נקייה מדעות קדומות, מתגלה תמונה אחרת. בלי ההילה והקדושה שמייחסים לדמות המקראית, דרך ההתנהלות של יעקב הייתה רחוקה מלשמש כמודל לחיקוי.
אם כבר יעקב מתגלה היה בן לא טוב, אח נוראי, בעל לא משהו, וגם אב דיי מעפן.
יעקב לא בדיוק הוכיח שיש בו משהו מיוחד. להפך. לאורך הסיפור הוא דווקא מתגלה כאדם אגואיסט ולא אמין שעדיף להתרחק ממנו וגם מבני משפחתו, עדיין במסורת היהודית, ביעקב נחשב כדמות קדושה ומכובדת.
מה זה אומר על המסורת הזאת?
מסע שאלות, סיבוב שני. כל התשובות הן לכאורה.
בבלוג הזה תמצאו הרבה שאלות. התשובות הן בגדר רעיונות, הצעות לכיווני מחקר, וניחושיים אישיים. הכל הוא לכאורה. על מנת לדעת מהי באמת האמת, כל אחד יצטרך לעשות את המסע שמתאים לו.
אפשר למצוא עדכונים על פוסטים חדשים בטוויטר
מוזמנים לפנות אלי שם לשאלות, הערות והארות.
תודה
תגובות
הוסף רשומת תגובה