התשובה מאוד פשוטה. בתורה שבעל פה.
המקור למצוות הוא התלמוד. חז״ל קיבלו השראה מהתורה שבכתב, אך הקונספט עצמו התחיל בתורה שבעל פה.
מצוות בני נח , ויקיפדיה: שבע מצוות בני נח הן מצוות שעל פי מסורת חז"ל, נצטוו עליהן הגויים, להבדיל מתרי"ג מצוות שנצטוו עליהן בני ישראל.
״בפרשתנו נאמר (בראשית ב טז): 'וַיְצַו ה' אֱלֹהִים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל'. מפסוק זה דרשו חז"ל (סנהדרין נו:) שבני נח נצטוו על שבע מצות בני נח.
בכל זאת לא תמיד אפשר להבין את זה ככה. הרבה פעמים מעדיפים לתת את הרושם שמדובר על מצוות אלוהים לגויים מהתורה. לא סתם מהתורה, הן נתנו לאנושות במעמד הר סיני.
דקה 6:15:
Universal Noahide code, which encompasses all religions, political, legal spheres, no matter where they heard it from. The universal Noahide code was given to humanity on Mount Sinau along with the Bible
תרגום חובבני שלי: ״... חוקי נח אוניברסלים ניתנו לאנושות על הר סיני, יחד עם התורה״
מאיפה הוא יודע?
כך כתוב בתורה שבעל פה.
(א) עַל שִׁשָּׁה דְּבָרִים נִצְטַוָּה אָדָם הָרִאשׁוֹן. עַל עֲבוֹדָה זָרָה. וְעַל בִּרְכַּת הַשֵּׁם. וְעַל שְׁפִיכוּת דָּמִים. וְעַל גִּלּוּי עֲרָיוֹת. וְעַל הַגֵּזֶל. וְעַל הַדִּינִים. אַף עַל פִּי שֶׁכֻּלָּן הֵן קַבָּלָה בְּיָדֵינוּ מִמּשֶׁה רַבֵּנוּ. וְהַדַּעַת נוֹטָה לָהֶן. מִכְּלַל דִּבְרֵי תּוֹרָה יֵרָאֶה שֶׁעַל אֵלּוּ נִצְטַוָּה. הוֹסִיף לְנֹחַ אֵבֶר מִן הַחַי שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית ט, ד) "אַךְ בָּשָׂר בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ לֹא תֹאכֵלוּ". נִמְצְאוּ שֶׁבַע מִצְוֹת. וְכֵן הָיָה הַדָּבָר בְּכָל הָעוֹלָם עַד אַבְרָהָם. בָּא אַבְרָהָם וְנִצְטַוָּה יֶתֶר עַל אֵלּוּ בְּמִילָה. וְהוּא הִתְפַּלֵּל שַׁחֲרִית. וַיִּצְחָק הִפְרִישׁ מַעֲשֵׂר וְהוֹסִיף תְּפִלָּה אַחֶרֶת לִפְנוֹת הַיּוֹם. וְיַעֲקֹב הוֹסִיף גִּיד הַנָּשֶׁה וְהִתְפַּלֵּל עַרְבִית. וּבְמִצְרַיִם נִצְטַוָּה עַמְרָם בְּמִצְוֹת יְתֵרוֹת. עַד שֶׁבָּא משֶׁה רַבֵּנוּ וְנִשְׁלְמָה תּוֹרָה עַל יָדוֹ:
יש מקרים שיותר קל לי להבין הסברים באנגלית. אולי זה לא רק לי, אז אני מצרפת את ההסבר עם תרגום חובבני שלי מהאתר sefaria
Mishneh Torah, Kings and Wars 9:1 (1)
Adam, the first man, was commanded with six commandments: 1) idolatry, 2) “blessing” (euphemistically) the Name (of G-d), 3) murder, 4) illicit sexual relations, 5) thievery and, 6) establishing a system of justice. Even though all of these have been received as a Tradition from Moses our Teacher and we can understand the rationale for them, nevertheless, from (verses in) the Torah (we learn that) it was these that they were commanded. A seventh commandment forbidding the eating of a limb torn from a live animal was added for Noah, as it says, “Even flesh, life is in the blood, do not eat of it” (Genesis 9:4). These commandments were universally applicable - until Abraham. With Abraham, circumcision was also commanded and he prayed Shacharis (the Morning Prayer). Isaac separated out a tithe and added another prayer in the afternoon and, with Jacob, the prohibition against eating the sciatic nerve was added, as was the Maariv (Evening) Prayer. In Egypt, Amram was commanded with other precepts82I do not know which. and, with Moses our Teacher, the Torah was completed.
תרגום חובבני שלי לפסוק שהדגשתי*: ״... למרות כל אלו התקבלו כמסורת ממשה המורה שלנו ואנחנו יכולים להבין את ההגיון שלהם, עדיין, מ(פסוקים ב ) בתורה (אנחנו לומדים) שהם אלו שציוו עליהם...״
*מודעת לכך התרגום לא דומה למקור, אבל זה כל הרעיון.
הניסוח חב״דפדיה שונה. הוא גם מתחיל עם הטענה שמדובר במצוות מהמקרא, אבל בהמשך אפשר להבין שמדובר על מצוות שונות. גם כן שבע, אבל לא ממש תואמות.
שבע מצוות בני נח הן שבעה ציוויים תנ"כיים מוסריים, אשר על פי ציווי הבורא תוקפם אוניברסאלי וחייבים בהם כל בני האדם. מצוות אלה קרויות בשם זה מכיוון שלפי התנ"ך, מאז המבול כל בני האדם הם צאצאיו של נח.
בגרסתן הראשונה, שבע מצוות בני נח הן המצוות שניתנו לבני האדם קודם להופעתו של אברהם.
בראשית, פרק ט: וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים, אֶת נֹחַ וְאֶת בָּנָיו; וַיֹּאמֶר לָהֶם פְּרוּ וּרְבוּ, וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ. וּמוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם, יִהְיֶה, עַל כָּל חַיַּת הָאָרֶץ, וְעַל כָּל עוֹף הַשָּׁמָיִם; בְּכֹל אֲשֶׁר תִּרְמֹשׂ הָאֲדָמָה וּבְכָל דְּגֵי הַיָּם, בְּיֶדְכֶם נִתָּנוּ. כָּל-רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא חַי, לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה: כְּיֶרֶק עֵשֶׂב, נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל. אַךְ בָּשָׂר, בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ לֹא תֹאכֵלוּ. וְאַךְ אֶת דִּמְכֶם לְנַפְשֹׁתֵיכֶם אֶדְרֹשׁ, מִיַּד כָּל חַיָּה אֶדְרְשֶׁנּוּ; וּמִיַּד הָאָדָם, מִיַּד אִישׁ אָחִיו אֶדְרֹשׁ, אֶת נֶפֶשׁ הָאָדָם. שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם, בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ: כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים, עָשָׂה אֶת הָאָדָם. וְאַתֶּם, פְּרוּ וּרְבוּ; שִׁרְצוּ בָאָרֶץ, וּרְבוּ בָהּ.
המצוות המנויות כאן הן:
1. פריה ורביה.
2. מלאו את הארץ: כלומר על בני האדם להתפזר בכל העולם, ולא לשבת במקום אחד.
3. שליטה של האדם על בעלי החיים באמצעות כוח (באמצעות החרב, מסמלת שהאדם 4. יצטרך להיאבק בחיות על מנת לשלוט בהן).
5. התרת אכילתם של בעלי חיים. איסור לאכול את הבשר יחד עם הדם.
6. איסור רצח.
7.איסור אכילת איבר מן החי (תוספת של חז"ל).
בתלמוד (התורה שבעל פה), מופיעה רשימה שונה של שבע מצוות בני נח, והיא המשמעות המקובלת למושג זה בימינו.
מסכת סנהדרין[1] מתקיים דיון מקיף בסוגיה זו, ובתחילתו נאמר: "תנו רבנן: שבע מצות נצטוו בני נח: דינין, וברכת השם, עבודה זרה, גילוי עריות, ושפיכות דמים, וגזל, ואבר מן החי."
ברשימה זו שבע מצוות בני נח כוללות שישה איסורים וציווי אקטיבי אחד:
1. עבודה זרה:
2. איסור עבודת אלילים. ברכת השם: נאמר בלשון סגי נהור - זהו איסור על קללת שם השם.
3. שפיכות דמים: איסור רצח.
4. איסור גילוי עריות.
5. איסור גזל.
6.איסור אכילת אבר מן החי (יש להרוג את בעל החיים לפני שאוכלים אותו).
7. מצוות דינים: הקמת מערכת משפט וצדק.
זהו צילום מסך של המסך שלו בהרצאה, בו הוא מציג את המצוות תחת הכותרת, ׳חוקי אלוהים לאנושות׳. אפשר להבין מזה, שהחוקים הגיעו מהתורה. הוא הרי אפילו מספק את המקור המדויק.
בהמשך הדרשה הוא אומר: ״... אבל אני כן מאמין שאם אלוהים נתן לנו חוקים, אנחנו באמת צריכים לעשות את מה שהוא אומר״.
בדקה 8:01, תרגום חובבני שלי:
״אבל מה שקורה הוא, ואני מאמין שזאת הסיבה של החרדה מול מצוות בני נח. הנה יש לנו את מצוות בני נח הללו לאנושות שכולם מסכימים שהם נפלאים. אבל ברגע שאתה קורא להם מצוות בני נח, עכשיו פתאום יש פניקה חודר פנימה וזה כמו, ׳או לא, הם מוזכרים בתלמוד, והם לא יכולים להיות נכונים, הם רבניים׳.
העניין הוא שהטענה שהוא יוצא נגדה היא כן נכונה. הוא מסתיר, או לא טורח להזכיר את העובדה שאין איזכור מפורש על מצוות בני נח בתורה שבכתב. בתורה שבכתב לא מוזכרות שבע מצוות בני נח. הן הוזכרו לראשונה על ידי חז״ל.
בחב״דפדיה מוזכר דיון שמתחיל בסנהדרין נ״ו א:כ״ד: וממשיך גם בנ״ו ב׳: א׳-י׳.
״תנו רבנן שבע מצות נצטוו בני נח דינין וברכת השם ע"ז גילוי עריות ושפיכות דמים וגזל ואבר מן החי...
ג כיון שנזכרו דיני בני נח נכנסים כאן לסוגיה שלימה על פרטי דיניהם ומצוותיהם של בני נח. תנו רבנן [שנו חכמים בתוספתא]: שבע מצות נצטוו בני נח, ואלו הן: דינין, כלומר, לעשות להם בתי דין שידונו בין הבריות, ועל האיסור של ברכת (קללת) השם, על איסור עבודה זרה, על איסור גילוי עריות, ושפיכות דמים, ועל איסור גזל, ועל איסור אכילת אבר מן החי.
מצרפת שוב את הנוסח באנגלית, עם תרגום שלי מהאתר sefaria
Since the halakhot of the descendants of Noah have been mentioned, a full discussion of the Noahide mitzvot is presented. The Sages taught in a baraita: The descendants of Noah, i.e., all of humanity, were commanded to observe seven mitzvot: The mitzva of establishing courts of judgment; and the prohibition against blessing, i.e., cursing, the name of God; and the prohibition of idol worship; and the prohibition against forbidden sexual relations; and the prohibition of bloodshed; and the prohibition of robbery; and the prohibition against eating a limb from a living animal.
תרגום חובבני שלי*: מכיוון שהוזכרו ההלכות של הצאצצאים של נח, מוצג דיון מלא על מצוות בני נח. החכמים לימדו בברייתא**: הצאצאים של נח, כלומר, כל האנושות, הצטוו לשמור שבע מצוות: המצוה להקים בית דין; והאיסור נגד ברכה, כלומר, קללה, את שמו של אלוהים: והאיסור על עבודה אלילים/זרה; והאיסור נגד יחסי מין אסורים, והאיסור של שפיכת דמים, והאיסור לגנוב, והאיסור לאכול איבר מבהמה חיה.
*מודעת לכך התרגום לא דומה למקור, אבל זה כל הרעיון.
**ברייתא, ויקיפדיה: בָּרַיְתָא היא מאמר של תנאים שלא הוכנס לסדר המשניות, ולכן נותרה חיצונית להן.
למרות מה שהם מניסים להציג, מצוות בני נח לא הוכתבו על ידי אלוהים. מצוות בני נח הן חידוש של חז״ל.
זאת עובדה שחשוב לזכור אותה, מכיוון שיש פעילות נמרצת לשווק את המצוות האלו בין הגוים. פעילות שעליה ארחיב בפוסטים מאוחרים יותר, אך נראה לי שקודם עדיף שאסביר מדוע לדעתי הן בכלל לא תמימות כמו שטורחים להציג ולמכור אותן לציבור הרחב.
איך מוכרים את המצוות לציבור?
מטרות העמותה, הן: ״הנגשת היהדות בראש הפירמידה האינטלקטואלית, לציבור הישראלי הרחב. מתוך כך לייצר מהפכה תרבותית – מול בית היוצר של הדעות בחברה הישראלית. כמו כן, להנגיש לאומות העולם את המסרים האוניברסליים של היהדות. מכאן גם עניין המודגש בלוגו: “ארץ וחוצות”. איך הם מנגשים אותן לאומות העולם בחוצות?
בשם מופיעה התשובה. דרך מצוות בני נח.
יש להם דף מעוצב ביותר עם הכותרת שלו:
׳העמק א היחסים שלך עם אלוהים!
הצהרה עצמית מקדימה לבן נח
מצטטים שם את Genesis Chapter 8 verses 8 & 9], וליד בעברית את הנוסח העברי בראשית פרק ח פסוקים ח-ט]
אבל זה לא מדויק. הרבה פעמים ניתקלתי בחוסר התאמה בין מספור הפסוקים או הפרקים בין השפות. מדובר בעצם בבראשית פרק ט׳ פסוקים ח׳-ט׳, שם נאמר:
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל-נֹחַ, וְאֶל-בָּנָיו אִתּוֹ לֵאמֹר. וַאֲנִי, הִנְנִי מֵקִים אֶת-בְּרִיתִי אִתְּכֶם, וְאֶת-זַרְעֲכֶם, אַחֲרֵיכֶם״.
מתחת כתוב :
,The Creator of the universe singled out the uniqueness of the human species from all created beings, as the Torah says that Adam was created "In the image of GOD.". The Jewish tradition holds that the Creator has sealed a covenant with human beings, which primarily includes seven commandments known as the "Noahide Laws.". Now, every person has an obligation to accept the binding validity of the seven commandments that were commanded to the children of Noah. Aside from recognizing the validity of these laws, each person must observe them in practice. Whoever does not accept the Noahide laws and follow them is referred to in rabbinical literature as a "goy" or "foreigner."
תרגום חובבני שלי: הבורא של העולם הבליט את המיוחדות של הגזעים/המינים האנושיים מכל היצורים שנבראו, כמו שהתורה אומרת שאדם נברא ״בצלמו של אלוהים״. לפי המסורת היהודית שהבורא חתם ברית עם האנושות, שקודם כל כוללת 7 מצוות, הידועות כ״מצוות בני נח״. עכשיו לכל אדם יש את המחויבות לקבל את תוקף המחויבות של השבע מצוות שצוו על הילדים של נח. מלבד ההכרה בתקפות של החוקים, כל אדם חייב לשמור עליהם בפועל. מי שלא מקבל על עצמו את מצוות בני נח, ולא שומר עליהם, מתייחסים אליו בספרות החז״לית כ״גוי״ או ״זר״
מתחת אפשר למצוא הסבר על איך עושים את זה. מדובר על שני צעדים.
צעד ראשון: כל מי שקיבל על עצמו ושומר על המצוות האלו נקרא ״בן נח״
צעד שני: מי שמסכים למצוות האלו מול בית דין רבני של שלושה רבנים נהיה ׳חלק מהמעגל הרוחני הישראלי׳
למטה אפשר למצוא קישור, בעזרתו אפשר לקחת את הצעד הראשון.
הצהרה עצמית מקדימה לבן נח, בה כתוב:
I agree to uphold the Seven Universal Noahide Laws, Which were given by God to Noah as a binding set of laws for all humankind And were revealed by Moshe. Details & observance of these laws have preserved, clarified, And expounded upon By the sages of Israel from generation to generation.
תרגום חובבני שלי: אני מסכים לשמור את שבע מצוות בני נח בעולמיים, שניתנו עלי ידי אלוהים לנח כסט מחייב של מצוות לכל האנושות ושנחשפו על ידי משה. פרטים והקפדה על המצוות נשמרו, הובהרו ופורשו על ידי חכמי ישראל מדור לדור.
ובהמשך,
Adherence to these Laws professed out of an understanding that They were initially commanded to all humanity, And subsequently are a manifestation of the Sinai Revelation, And bequeathed to all humankind through The Torah of Moshe grants a non-Jew the status of Righteous Gentile.
תרגום חובבני שלי: דבקות למצוות האלו מצהירה על הבנה שהן צוו בהתחלה לכל האנושות, ולאחר מכן התגלו במעמד הר סיני, והוריש לכל האנושות דרך התורה של משה מעניק ללא יהודים את המעמד ׳גוי צדיק׳
ציטוט הבא הוא מהפסקה האחרונה של ההצהרה, אותה ממליצים לקרוא בקול.
I will adhere to the Seven Laws of Noah, And I furthermore pledge to continue to uphold these laws in all their details, According to the Oral Law of Moshe under the guidance of the rabbis.
תרגום חובבני שלי: אני אדבוק בשבע מצוות של נח, ובנוסף אני מתחייב להמשיך לקיים את המצוות האלו לכל הפרטים שלהם, לפי התורה שבעל פה של משה, מתחת להדרכה של הרבנים״
לפי ההצהרה הזאת, התנאי להפוך ל׳גוי צדיק׳, הוא להכיר בעובדה שמצוות בני נח התקבלו במעמד הר סיני יחד עם התורה שבכתב והתורה שבעל פה, למרות שהעדות היחידה לכל זה מופיעה בתורה שבעל פה החז״לית. תנאי נוסף להפוך ל׳גוי צדיק׳ הוא לקבל את מרות הרבנים.
האם הם מבינים באמת למה הם מתחייבים?
האם המקור אם מצוות בני נח, הוא גם כן מהתרבות והאמונה הבבלית?
סיכוי גדול שכן.
האם המקור למצוות הוא מהבורא עולם עצמו?
אני מאמינה שלא.
מסע שאלות, סיבוב שני. כל התשובות הן לכאורה.
בבלוג הזה תמצאו הרבה שאלות. התשובות הן בגדר רעיונות, הצעות לכיווני מחקר, וניחושיים אישיים. הכל הוא לכאורה. על מנת לדעת מהי באמת האמת, כל אחד יצטרך לעשות את המסע שמתאים לו.
למי שאין, יכול למצוא עדכונים על פוסטים חדשים בטוויטר
תגובות
הוסף רשומת תגובה