13. האם באמת יש יותר אנטישמיות? חלק ב׳ - מי אמר?

בחלק א׳, קישרתי למאמרים מינואר 22 המדברים על עליה חדה באנטשמיות.
המאמרים מדברים על סקר 
שנערך על ידי קרן משפחת רודרמן וקבוצת מלמן

קרן משפחת רודרמן היא קרן פילנתרופית פרטית שהוקמה בשנת 2002 על ידי משפחת רודרמן. נשיא הקרן הוא ג'יי רודרמן, ומנכ"לית הקרן היא שירה רודרמן. משרדי הקרן בארצות הברית ממוקמים בבוסטון. בשנת 2011 הקרן פתחה משרדים בישראל, הנמצאים בעיר רחובות. לפי אתר האינטרנט של הקרן, היא פועלת בשני תחומים עיקריים: שילוב של אנשים עם מוגבלויות בכל תחומי החיים והחברה, וחיזוק הקשר של ישראל עם הקהילה היהודית בארצות הברית.

הכותרת הבאה היא האתר שלהם , מה-  January 20th, 2022

Over 90% of American Jews Are Concerned About Current State of Antisemitism in the US, New Ruderman Survey Finds

תרגום חובבני שלי: יותר מ 90% מהיהודים האמריקאים מודאגים על המצב הנוכחי של אנטישמיות בארצות הברית, ממצאים של סקר רודרמן חדש.

זוהי קרן יחסית חדשה. בשבילי זאת הפעם הראשונה שאני ניתקלת בה.
חיפוש מהיר באתר של הקרן, חשף שיש להם  קשר עם ארגון שאני כן מכירה.

The Ruderman Family Foundation partnered with the Anti-Defamation League (ADL) to create a joint event on ‘Understanding the rise of global Antisemitism and extremism’.
תרגום חובבני שלי: קרן משפחת רודרמן שיתפה פעולה עם הליגה נגד השמצה (ADL) כדי ליצור ארועים משותפים על ׳הבנה של עליה אנטישמית גלובלית, וקיצוניים׳. 

ADL, הארגון הכי מפורסם וותיק העוסק בנושא. הליגה נגד השמצה, ויקיפדיה:
הליגה נגד השמצה (באנגלית: Anti-Defamation League, ידועה בראשי התיבות: ADL) הוא ארגון מיסודו של בני ברית בארצות הברית ומטרתו המוצהרת היא "להפסיק, על ידי פנייה להיגיון ולמצפון, ובמקרה הצורך, על ידי עתירות משפטיות, את ההשמצה נגד העם היהודי. המטרה הבסיסית שלו היא להבטיח צדק ויחס הגון לכל האזרחים בשווה ולשים קץ ללעג ואפליה הלא צודקת ולא הגונה כנגד כל עדה או קבוצת אזרחים. משרדה של הליגה מספק הערכות מצב, דוחות ופרסומים שמטרתם הדרכה ויידוע באשר לנושאים המשפיעים על יחסי ישראל-ארצות הברית ועל יחסי ישראל עם יהדות התפוצות"[1]. הליגה נגד השמצה פעילה במיוחד במלחמה נגד אנטישמיות, נגד גזענות ונגד אנטי ציונות.

אני אתרכז בפוסט בארגון הזה, כי הוא זה שהתחיל את מדד האנטישמיות בעולם. ויקיפדיה:
מדד האנטישמיות בעולם הוא מדד שיצרה הליגה נגד השמצה, למדידת קיומה ועוצמתה של האנטישמיות ברחבי העולם, וחלוקתה על פי מדינות, דתות, גילאים ועוד.

מדובר על ארגון עם היסטוריה מעניינת. אני לא מצליחה לעצור את עצמי מלכתוב מפוקפקת. בכל זאת, מקרה ההגנה הראשון שלו, היה במשפט בו יהודי הואשם באונס ורצח של נערה בת 13.

הליגה נגד השמצהמויקיפדיה:
הארגון נוסד ב-1913 בידי זיגמונד ליווינגסטון. בעת ההקמה הוזכר משפטו של ליאו פרנק - יהודי שהואשם ברצח. פרנק עצמו נרצח כעבור שנתיים בלינץ' בידי ההמון המוסת.

מתוך האתר הרשמי שלהם:
ADL - Antisemitism in American History
In 1913, for example, Leo Frank, a Jewish 29-year-old factory superintendent, was convicted of murdering a young female employee in Atlanta, Georgia. Questioning the fairness of a trial tainted by overt antisemitism, in 1915 the governor of Georgia reduced Frank’s sentence from the death penalty to life imprisonment. 
תרגום חובבני שלי: "...ב - 2013 למשל, לאו פרנק, יהודי בן 29, מנהל מפעל הורשע ברצח של עובדת אישה צעירה באטלנטה, ג'ורג'יה. עם שאלות לגבי ההגינות של המשפט שהוכתם על ידי אנטישמיות גלויה, ב-2015 המושל של ג'ורג'יה הפחית את עונשו של פרנק מגזר דין מוות למאסר עולם"

מעניין מה קרה במהלך השנתיים האלו.

זה היה ציטוט מתקציר שלהם על ההיסטוריה של אנטישמיות בארצות הברית.
כמובן שיש להם גם דף המוקדש רק לו.

Remembering Leo Frank
During this same time, an event in Georgia made the need for the organization painfully clear.  Leo Frank, a Jewish businessman who moved to Atlanta to manage his family’s pencil factory, was convicted of the rape and murder of a 13-year-old female employee, following a trial that was defined by anti-Semitism. When the Governor reduced Leo Frank’s death sentence to life in prison, a hate-filled mob—which included many influential community leaders—dragged Frank from his prison cell and lynched him.

תרגום חובבני שלי: "במהלך הזמן הזה, מקרה בג'ורגיה הבהיר את הצורך בארגון באופן כואב. לאו פרנק, איש עסקים יהודי שעבר לאטלנטה כדי לנהל את המפעל עפרונות של משפחתו, הורשע באונס ורצח של עובדת אישה בת 13, אחרי משפט הוגדר על ידי אנטישמיות. כאשר המושל הקל את עונשו של לאו פרנק מעונש מוות למאסר עולם, המון מלא-זעם - שכלל הרבה מנהיגים משפיעים מקומיים - גררו את פראנק מבית הכלא ועשו בו לינץ'"

מדוע לא ילדה, או לפחות נערה או קטינה?
משום מה במקרים האלו הם מתארים את הקורבן כעובדת אישה צעירה, עובדת צעירה בת 13. במקרה אחר, הם כן תיארו אותה בהתאם לגילה, אבל עדיין ,בשני המקרים האלו בחירת המילים מאוד עדינה ותמוהה.

ליאו פרנק, ויקפדיה: 

ליאו מקס פרנק (Leo Max Frank;‏ 17 באפריל 1884 – 17 באוגוסט 1915) היה יהודי אמריקאי, שנפל קורבן לעלילה ומעשה לינץ' שבוצע באטלנטה, ארצות הברית, ב-1915.

משפטו של פרנק, עוד בטרם הלינץ' היווה תמריץ ועמד ברקע להקמת הליגה נגד השמצה ב-1913, שמטרתה להגן על שמם הטוב של היהודים באשר הם.

לפי ויקיפדיה, מטרתם להגן על שמם הטוב של היהודים, וברור שזאת הייתה עלילה. ברור שזה הכל בגלל שהוא יהודי, ובכלל הגוי השחור אשם. אין ספק שזה הכל בגלל אנטישמיות.

האם זה היה באמת מתוך שנאת יהודים בלבד?

מתוך האתר  www.LeoFrank.org, World's largest Leo Frank resource

 LEO FRANK CASE ARCHIVE

Was the Leo Frank Grand Jury Vote a Close Call?

The result that set another powerful tone for the future of the Frank-Phagan case, just as the coroner’s inquest jury vote had done. The grand jury voted unanimously, signing twenty-one to zero in favor of indicting Leo M. Frank for the murder of Mary Phagan. With four Jews voting unanimously with the seventeen Gentile men to indict Frank,

בציטוט הזה טוענים שחבר המושבעים הצביעו פה אחד בעד האישום. מתוך 21 היו גם 4 יהודים שהצביעו בעד.

קשה לי למצוא עדיות על כך מעבר לפסקאות כגון אלו. אפשר למצוא תמונות שלהם, אך השמות לבד לא עוזרים לדעת.

הגיוני שאם זה כן נכון, רבים יעדיפו להשמיט את זה. באותה מידה יש סיכוי שאחרים המציאו את הפרט כדי לשלול את הטענה על אנטישמיות.  בקטעים כאלו אני מעדיפה להשאיר את זה כאן כאופציה, לא כעובדה.

מכיוון שהסיפור הזה הוא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של ג'ורגיה, אפשר למצוא אותו גם באתר כגון זה,
כאן הם טורחים לפרט יותר לעומק, הרבה יותר לעומק. את הגרסה הזאת אפשר למצוא בעוד מקומות.
אני מעדיפה לא להתעכב על כך, כי מדובר בהמון פרטים קטנים. היו כמה חשודים בדרך, שהצטמצמו לשניים. 
 בחרתי לצטט  משהו שמשך את תשומת ליבי. ההדגשות הן שלי.
April 30, 1913 - at an inquest into the death of Mary Phagan, more suspicion began to fall on Leo Frank. George Epps, a fifteen year old friend of Mary Phagan, testified that Phagan was afraid of Frank because he had flirted with and made advances toward her.
May 8, 1913 - a coroner’s jury ordered Newt Lee and Leo Frank to be held under the charge of murder  Mary Phagan. Several women and girls had come forward to say Frank had made improper advances to them in the past. While detectives still expressed confidence in solving the case, they also admitted all the evidence they had up to that point was circumstantial.  

מדובר על עדות של ג׳ורג׳ אפפס, חבר שלה בן ה-15, שטען שהקורבן, מרי פגן, פחדה מפרנק, כי היה מפלרטט איתה. לא יודעת איך לתרגם את התיאור השני, אבל בגדול הוא היה מציק לה. שבוע וחצי אחרי זה, כמה נשים וילדות חשפו שפרנק היה עושה להם מעשים מגונים בעבר.

חשוב להזכיר שעד היום, הארגון הזה מתעקש לנקות את שמו.
 מה היה קורה אם סיפור כזה היה נחשף היום? חבר מושבעים הרשיע בן אדם על אונס ורצח, ויש עליו עדויות שהוא מציק לנשים וקטינות. למרות זאת, ארגון לזכויות אדם עושה הכל כדי לזכות אותו.

כל זה מוביל אותי לפקפק באמינות המקורות לסטטיסטיקה.
לפקפק מספיק בשביל לשים לב לנקודה מעניינת.

11:00
Bomb Scares in recent years.
הוא מדבר על האיומים שהיו על מוסדות יהודים בעולם. זהו נאום שפורסם במאי 2017. זוכרים מה קרה בישראל במרץ 2017?
אזרח ישראלי, תושב דרום הארץ בן 19, נעצר בחשד לעבירות סחיטה באיומים ופרסום ידיעות כוזבות הגורמות פחד ובהלה ברחבי העולם. כך הותר היום (חמישי) לפרסום, בדיון בהארכת מעצרו של החשוד בבית משפט השלום בראשון לציון. על פי החשד, הוא ביצע איומים טלפוניים למוסדות יהודיים בארצות הברית, ניו זילנד ובכמה ממדינות אירופה. כמו כן, הוא חשוד כי איים על כמה בתי ספר בארץ. 

האם הם הועילו למחוק את האיומים האלו מהסטטיסטיקה?
לא אוכל לדעת, אבל יודעת מספיק כדי לא להאמין לכל מה שהם טוענים.
עוד על הארגון אפשר למצוא בשאלת סיכום.


מסע שאלות, סיבוב שני. כל התשובות הן לכאורה.
בבלוג הזה תמצאו הרבה שאלות. התשובות הן בגדר רעיונות, הצעות לכיווני מחקר, וניחושיים אישיים. הכל הוא לכאורה. על מנת לדעת מהי באמת האמת, כל אחד יצטרך לעשות את המסע שמתאים לו.

אפשר לפנות אלי לשאלות, הערות והארות בערוץ הטלגרם
למי שאין, יכול למצוא עדכונים על פוסטים חדשים בטוויטר

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

40. מי חושב שהסיפור על הכוזרים שהתגיירו נכון?

28. מהן מצוות בני נח? חלק ב׳ מה המקור למצוות?

39. כמה שווה נזיד עדשים? [איך מתרגמים ׳עיף׳ לאנגלית?]